Monday, November 28, 2011

Kesungguhan Itu Menyentuh Hati Mereka Yang Menghargai

Persoalannya bukan kemenangan yang diinginkan tetapi kesungguhan yang ditunjukkan menjulang kemenangan yang mutlak. Kekal di dalam ingatan..kekal di dalam hati..kekal di dalam memori. 

Adakalanya kita perlukan kemenangan itu. Bukan untuk sesiapa tetapi untuk diri sendiri. Diri yang telah bertungkus lumus berusaha untuk mengecapi kemenangan. Segala tenaga telah dikerahkan, segala masa telah diluangkan, dan segala material telah dikorbankan hanya untuk mengecapi kemenangan. Begitu bersungguhnya mereka. Keikhlasan terserlah di wajah wajah mereka. Minat yang mendorong mereka untuk meneruskan walaupun begitu sukar. Segala kesukaran ditempuhi bersama bagi memperoleh kesenangan. Sebegitu hati hati mereka ini. Tetapi masih ada yang tidak mengerti atau cuba untuk mengerti. Tetapi masih wujud manusia yang ingin meretakkan semua yang telah dibina.

Wahai hati hati itu, jangan mengalah. Jangan hiraukan mereka yang tidak mengerti. Jangan pedulikan mereka yang tidak mahu menghargai. Aku begitu kagum dengan hati hati ini. Segala yang dipertaruhkan dan diperjuangkan bagiku bukan untuk kemenangan tetapi mereka ini telah peroleh kejayaan di hatiku dan jua hati hati mereka yang ingin menghargai. Kesungguhan itu telah menyentuh hati mereka yang tahu menghargai.

No comments:

Post a Comment