Monday, March 28, 2011

Ingat Siapa Diri KIta

"Assalammualaikum Encik..kami dari..." "Tak pe..tak pe..nanti saya beli satu Giant bagi kat kamu," kata seorang pakcik berT-shirt kuning di Giant Kota Damansara, sambil terus berlalu memasuki Giant tanpa memandang aku walau sekilas pandang pun. Ish..ish..ish.. Ada juga orang macam nie? Kalau tak berminat nak dengar sekalipun, rasanya tak perlulah nak cakap macam tu kan. Dah la bercakap macam orang bongkak, sombong.. Entah la..

Kalau tak berminat untuk menderma sekalipun, tak usahlah berkata-kata begitu.. sakitnya hati sukarelawan yang mendengar. Ish...ish..ish..masih ada lagi insan sebegini di dunia sekarang...
Adakah kita begitu? Adakah kita akan menjadi begitu? Atau adakah kita menyedari sejauhmana martabat diri kita, maruah diri kita dan juga pendirian diri kita sendiri. Sekiranya kita lupa & tidak tahu, cepat-cepatlah kita menyedarinya dan berubah. Sekiranya kita bukan begitu, syukurlah kepada Dia Yang Maha Kuasa kerana memberikan jiwa yang baik untuk kita. Kita seharusnya ingat bahawa terlalu banyak dugaan dan cabaran di dalam dunia sekarang. Sekiranya kita tidak kuat, sekiranya kita leka dan lupa, pasti kita akan kecundang jua. Kuatlah rakan-rakanku. Pertahankan jiwa dan raga kita ke arah kebaikan. Teruskanlah melakukan yang terbaik untuk diri sendiri. Semoga kita sentiasa akan dirahmati olehNya. Semoga kita akan disenangi dan dihormati oleh masyarakat dan negara.

No comments:

Post a Comment