Wednesday, March 7, 2012

Fahami Dengan Jiwa

Aku nak mulakan cerita dengan suatu persoalan. Bagaimana mampu untuk kita membuatkan orang sekeliling memahami kita? Pasti dengan memahami mereka. Aku nak cerita tentang manusia yang ku kira kira jenis yang saja nak buat buat tak faham.

Rupanya ramai yang jenis begitu. Jenis yang buat buat tak faham. Sudah dijelaskan, sudah diterangkan, juga sudah diperhalusi, masih juga tak mahu faham faham. Membuatkan yang lain disekelilingnya jadi binggung. Adakalanya jadi tidak menentu. Mengapa tergamaknya dia? Buat begitu. 

Menyakitkan hati, memedihkan rasa dan melukakan jiwa. Itu yang dia lakukan. Walau seribu kali kemaafan dipinta, walau seribu kali juga kemaafan diterima, hanya dengan jiwa yang benar, hanya dengan hati yang ikhlas, kesilapan tiada lagi terulang. 

Wahai rakan rakan tersayang, andai kita tahu kita melakukan kesilapan, andai kita tahu kita melukakan, andai kita tahu kita menyakitkan, maka, sedarlah kita dengan jiwa yang sebenar agar tiada lagi kita tergamak lakukan sesuatu yang melukakan, menyakitkan sekali lagi.

No comments:

Post a Comment