Friday, June 22, 2012

Terpaksa Menyerah?

Semasa kita melepaskan sesuatu itu, samada redha pada perkara itu atau sebenarnya pasrah pada perkara itu, kita sendiri tidak pasti. Cuba tanyakan pada hati kita samada kita sebenarnya redha atau pasrah apabila berlakunya sesuatu perkara itu lebih lebih lagi, apabila kita terpaksa melepaskan sesuatu yang kita sayang atau yang kita amat perlukan. Selalunya kita lebih pasrah daripada redha apabila keadaan ini berlaku. Benar seperti kata kata di dalam filem 'Ombak Rindu' iaitu, 'Redha itu menerima, pasrah itu menyerah'. Kebiasaannya, kita lebih rela menyerah dan membiarkan perkara itu berlalu di dalam hidup kita hingga kita dapat melupakannya suatu hari nanti. Tetapi tanpa kita sedar, kita tak mampu pun melepaskannya pergi dan perkara itu masih lagi wujud lagi di dalam hati.

Itu membawa kita kepada sebenarnya masalah hati, di mana, kita tidak benar benar ikhlas melepaskannya. Ikhlas tak dapat diperkatakan oleh tutur kata, ia hanya antara hati kita dengan Dia yang di atas sana. Kita akan tahu bila kita benar benar ikhlas melepaskan dan kita akan tahu bila mana kita sebenar benarnya ikhlas.

Kepada insan insan yang mengambilnya daripada insan insan yang terpaksa melepaskan pula tidak rasa apa apa. Apa yang mereka ini tahu adalah bergembira dengan hak orang lain. Tidak sedar dan terus tidak sedar. Apa nak jadi pada mereka ini? Sudah memang tak boleh nak buat apa pada mereka ini... Apa yang mampu diri kita buat adalah belajar untuk redha dengan semua perkara dan redha kerana Allah...pasti kita dapat melepaskannya pergi dan yang kita rasa milik kita itu sebenarnya adalah milik mutlak dari Dia Yang Maha Esa.

No comments:

Post a Comment