Thursday, August 16, 2012

Fantasi Dan Realiti

Antara realiti dan fantasi. Pernahkah di antara kita berada di dalam situasi ini? Apakah yang kita rasa? Fantasi sebenarnya boleh menjadi refleks pada realiti yang kita alami ataupun bukan. Mampukah kita merealisasikan fantasi yang kita idamkan atau kita fikirkan?

Kadang kala, fantasi itu yang kita lihat amat menarik berbanding realiti yang kita hadapi. Fantasi merupakan kelahiran emosi dan fikiran yang membayangkan sesuatu yang kita inginkan. Realiti pula adalah sesuatu yang benar benar terjadi dalam hidup kita. Ada ketikanya kita tidak menyukai realiti yang berlaku dalam kehidupan kita. Akan tetapi kita haruslah menerima ketentuan daripadaNya dengan hati yang terbuka dan redha. Takdir itu adalah yang terbaik untuk kita dan Dia mengetahui segalanya.

Fantasi mampu direalisasikan dengan kekuatan usaha diri kita sendiri. Usaha itu tangga kejayaan. Usaha mampu untuk mengubah diri ke arah yang lebih baik selagi ia terus di landasan yang benar. Kejayaan mampu membawa fantasi menjadi realiti. Apa yang pasti fantasi yang baik boleh menjadi realiti yang baik juga. Selamat berfantasi dan menjadikan ia realiti (seharusnya mesti yang baik baik sahaja ye....:-)).

No comments:

Post a Comment