Wednesday, February 23, 2011

Sedihnya...

Kasihannya dia... Kasihan juga kawan-kawannya.. Cuba sedaya upaya untuk mengembirakan hatinya. Tapi, mereka tak tahu dia sudah menangis sebelum itu. Mengapa? Ish..Ish..Ish.. Kenapalah hatinya begitu nipis bagaikan kulit limau? Mengapakah hatinya sering meronta-ronta? Kasihan dia kan...? Jauh sungguh hatinya pergi..

Kadang-kala sering juga dia terfikirkan, apakah salah dirinya? Mengapa kawannya buat begitu padanya? Kawan-kawan yang lain pula..sedaya upaya menceriakan hatinya. Terima kasih untuk kawan-kawannya. Terima kasih kerana mengembirakan hatinya. Terima kasih juga kerana menceriakan hatinya. Tapi, mengapa kawannya seorang ini? Dah benci agaknya dia pada dirinya. Dah meluat kot nak melihat wajahnya. Biarlah.. Dah memang dirinya ini hina. Dah memang pun dirinya ini banyak dosa. Baik duduk jauh-jauh dari orang macam dirinya supaya kawannya itu nanti tidak akan diperkata. 

Walaupun begitu, hatinya tetap bersyukur kerana dia mengenali semua kawan-kawannya termasuklah kawannya yang seorang itu. Walaupun kawannya yang seorang itu dah tak nak berkawan dengan dia, dah tak nak pun bercakap dengan dia, dah tak nak pun tengok muka dia, dah tak nak pun menjawab panggilan dan sms dia...dan dah tak nak segalanya lah yang ada kaitan dengan dia. Jadi, dia kenalah menghormati pendirian kawannya itu kan..walaupun hakikatnya hatinya amat-amat terluka.

Sedih kan kalau kita ditinggalkan kawan. Kawan yang baik, kawan yang sering berkongsi cerita, kawan yang selalu berkongsi suka dan duka, menangis bersama, ketawa bersama. Tetapi, apa yang dapat kita lakukan hanyalah berdoa agar suatu hari nanti terbuka hati kawan yang meninggalkan kita itu mendekati kita kembali. Putus asa sudah menjadi lumrah apabila sampai ketika kita merasakan apa yang dilakukan dan ditunjukkan oleh kawan kita itu terlalu menguris hati dan perasaan kita. Tetapi, untuk kita mengerti, kita anggaplah ada kesilapan dan kesalahan kita terhadap dia yang dia tidak dapat menerimanya. Semoga suatu hari nanti, kawan kita itu memaafkan kesilapan dan kesalahan kita. Dan dia mahu berkawan dengan kita kembali.... :(

No comments:

Post a Comment